26 Haziran 2012 Salı

Balıkesir Güveci

Balıkesir Güveci Fırından Çıkınca

Hep söylüyorum, babam çok güzel yemekler yapar. En güzel yaptıklarından biri de Balıkesir güvecidir. Saatlerce beklersiniz ama sonunda lezzet önce ağzınızda sonra damağınızda büyür de büyür.

Toprak güveç babamın hediyesi olarak evimize girmişti. Ancak aklıma bür türlü girememiş olsa gerek ki, Umut ve İlker'in getirdiği dökme güveç eve girene kadar aklıma gelmemişti bu lezzetli yemekten yapmak. Turuncu, şirin ve ağır mı ağır güvecimiz gelince ilk iş gidip kasaptan babamın tarif ettiği gibi, sinirleri ayıklanmamış incik almak oldu.

Çeşitli misafirlerin de tatmasını sağlayıp, hepsinden geçer not aldıktan sonra da tarifi paylaşayım dedim. Burada da çok ikilem yaşadığımı itiraf etmeliyim. Çünkü ileride bir yer açarsam bu yemek kesin spesyallere girer :) Sırrını vermek ne kadar doğru olacak bilemiyorum.

İşte şöyle yapıyoruz:
Öncelikle bol soğan ve bol sarımsak, biraz kuru domates ve bir kilo iyi kasaptan alınmış (Ertan Kasap ve  Mr. Meat'i denedim. İkisi de şahane ancak Ertan Kasap inatla sinirleri kesiyor, bu da hem vakit kaybettiriyor hem de etler ziyan oluyor.) dana incik. İncikler önce kalın kalın dilimlenip sonra da dörder parçaya bölünecek. (gulaş kesimi yani)

Soğanları dörde bölüp güvecin dibini kaplayacak şekilde dizin. Azıcık zeytinyağ ekleyin.


Dibe soğanları dizin


Etler şu şekilde kesilecek:


incikten güveç

Bana birazcık olsun güvenip sinirleri ayıklamaya kalkmazsanız, sonunda yumuşamış sinir kısımlarının da çok lezzetli olacağını göreceksiniz.

Soğanların üstüne bir sıra et dizin. Etleri bol kimyon az kekik ve biraz da biberiye ile baharatlayın. Tuz ekmeyi unutmayın.

Şimdi tekrar soğan koyacağız. Ben arpacık soğanlarını çok beğeniyorum. O yüzden aralara ufak ufak serpiştiriyorum.

En önemlisi sarımsak. Bu güvecin olmazsa olmazı. Yaklaşık bir iri baş sarımsağı dişlere ayırıp soymadan kullanacağız. Bu kata sarımsağın yarısını yerleştirebilirsiniz. Sakın soymayın, işin sırrı burada.

sarımsaklı güveç

Şimdi bir sıra daha et-baharat-soğan ve sarımsak var. Bu kez farklı olarak aralara kuru domates dilimleri yerleştiriyorum. Babam taze domates ve biber kullanıyor. Ben domates suyunu salınca çok mutlu olmuyorum. Bu sebeple kuru domates kullanıyorum.


En üste ince dilimler halinde tereyağ koyuyorum. Lezzet kattığı kesin.


Ocakta yaklaşık 3,5-4 saat kısık ateşte pişmesi gerekiyor. Yavaş yavaş, sabırlı sabırlı pişirin lütfen. Çok fazla karıştırmaya gerek yok. Ben toplam 2 kere karıştırdım sadece, o da artık piştikten sonra. Şu görünümü alacak, ama işiniz hala bitmemiş olacak:


Şimdi geldi sıra fırınlamaya. Bir saat de fırında kalacak. Orta sıcaklıkta pişmesi uygundur. Ben 150 derecede pişirdim, ancak ızgaraya yakın bir yere yerleştirdim. Sonuçta üstü şöyle kızaracak:


Sonunda servis zamanı, etler yumuşacık, lif lif dağılıyor. Yiyen ikinci tabağa mutlaka talip oluyor. 10 dakikada tencerenin dibini görebilirsiniz :)


2 yorum:

  1. şahane olmuş ilk misafirime yapacağım. balıkesirde yaşayamayan bi balıkesirliyim..hislendim biraz..

    YanıtlaSil
  2. bu yemeyi güveçte mi yaptınız? Resimdeki pişirme kabı güveç gibi durmuyor.

    YanıtlaSil